domů | AČMK | Dokumenty AČMK | Kluby | Turnaje | Žebříček | O hře | Glosář | Coaching | Odkazy | Login |
Pravidla asociačního kroketu, 6. edice
6. STAVY KOULE
-
KOULE VE HŘE Koule se stane koulí ve hře, když je umístěna na kurt před svým zahráním do hry podle Pravidla 8(b). S výjimkou situace, kdy se stane koulí v ruce, zůstává koulí ve hře až do konce úderu, ve kterém byla vykolíkována.
- KOULE V KLIDU
-
Koule v klidu je koule ve hře, která zaujímá nehybnou pozici na kurtu.
-
Koule se stane koulí v klidu, když:
-
bylo způsobeno, že se pohnula v důsledku úderu, má se zato, že se ocitla v klidovém stavu, a není koulí v ruce nebo
-
poté, co byla koulí v ruce, je umístěna na kurt.
-
Koule přestane být koulí v klidu, pokud se pohybuje v důsledku úderu, nebo se stane koulí v ruce.
-
S výhradou Pravidla 6(b)(5) je koule považována za kouli, která se ocitla v klidovém stavu, pokud vypadá, že se přestala pohybovat.
-
Koule v kritické pozici je považována za kouli, která se ocitla v klidovém stavu jen tehdy, když se její pozice evidentně nezměnila nejméně po dobu 5 sekund. Jestliže má navíc její pozice být testována (viz Pravidlo 48(c)(4)), má se zato, že se ocitla v klidovém stavu jen tehdy, pokud o tom panuje shoda nebo tak bylo rozhodnuto.
- KOULE V RUCE
-
Kterákoli koule se stane koulí v ruce a vnějším činitelem:
-
když je dočasně odstraněna podle Pravidla 3(c)(2) nebo
-
pokud opustí kurt nebo
-
když je přesouvána podle Pravidla 19 nebo
-
jestliže musí být její pozice změněna, aby se odčinila chyba nebo interference.
-
Strikerova koule se stane koulí v ruce a vnějším činitelem:
-
je-li s ní pohnuto podle Pravidla 13 (blokované zdvižení) (nebo Pravidla 36 (volitelné zdvižení nebo kontakt v rozšířené hře)) nebo
-
má-li se zato, že došlo k roquetování nebo
-
je-li s ní pohnuto, je zvednuta nebo odstarněna podle Pravidla 15(c) nebo Pravidla 18(a)(2) nebo
-
na konci úderu, ve kterém roquetovala nebo
-
na konci posledního úderu tahu, v němž se dostala do klidové pozice v pomezí.
-
Jiná koule než strikerova se stane koulí v ruce a vnějším činitelem na konci úderu, v němž se ocitla v klidové pozici v pomezí.
-
Koule přestává být koulí v ruce a vnějším činitelem a stává se koulí v klidu, když je umístěna na právoplatnou pozici na kurtu, anebo pokud byla ponechána na kurtu ve špatném umístění, na začátku dalšího úderu. Pokud je nicméně možnost volby z více pozic, striker smí kouli vrátit do ruky a kdykoli ji přemístit, a to až do začátku svého dalšího úderu nebo do konce svého tahu.
-
KOULE V KRITICKÉ POZICI Koule je v kritickém pozici jestliže by malá změna její současné pozice mohla významně ovlivnit budoucí průběh hry. Příkladem může být pozice v brance, nebo blízko ní, blokovaná pozice a pozice na pomezní čáře, nebo hranici, nebo blízko nich. Striker musí konzultovat protivníka před pohnutím nebo otřením takové koule.
-
ŽIVÉ A MRTVÉ KOULE
-
Koule jiná, než strikerova koule je definována jako živá, nebo mrtvá pro účely rozhodnutí, zda může být roquetována a krokována.
-
ŽIVÁ KOULE Jakákoli taková koule je živá na začátku tahu a stane se jí znovu pokaždé, když si strikerova koule započítá bod za branku.
-
MRTVÁ KOULE Koule se stane mrtvou poté, co byla krokována a zůstane mrtvou, dokud se znovu nestane živou. Strikerova koule nemůže krokovat mrtvou kouli. Pokud strikerova koule zasáhne mrtvou kouli, neznamená to, že ji roquetovala.
-
POMEZNÍ KOULE (YARD-LINE BALL) Koule v klidu na pomezní čáře se nazývá pomezní koulí (yard-line ball).
-
PIRÁT Pirátem je taková koule, která dosáhla všech 12 bodů za branku (ale viz Pravidlo 44(d) pro zkrácené hry).
-
SKUPINY KOULÍ Skupina 3 koulí vznikne, když je jedna koule v kontaktu s jinými dvěma koulemi. Skupina 4 koulí vznikne, když je čtvrtá koule v kontaktu se skupinou 3 koulí.
-
KOULE MIMO BRANKU Koule je koulí mimo branku, pokud se žádná z částí koule nenachází v brankovém prostoru.